Prečo robiť spätnú väzbu? Táto otázka nepotrebuje odpoveď. Pokiaľ ste tréner, učiteľ alebo všeobecne pracujete s deťmi, mali by sme chcieť získať spätnú väzbu na to čo robíme priamo od našich účastníkov. Môžeme tak prísť na nové myšlienky, nápady ale tiež zistíme, čo robíme dobre a v čom sa musíme zlepšiť.
Foriem spätnej väzby či reflexie býva viacero, može byť po každej hodine alebo po určitom časovom bloku či celku. Nebudeme zachádzať do detailov, ani sa venovať všetkým technikám. Rád by som dal tip a ukážku spätnaj väzby na šachový krúžok, ktorý sme uskutočnili na konci školského roka 2018/2019 a reflektuje celé spomenuté obdobie.
Technika, ktorú som zvolil sa volá Lodičky. Tento typ spätnej väzby vám zaberie cca 15 minút na hodine a cca 1 minútu prípravy. Stačí mať zo sebou čisté papiere a prípadne perá, ktoré rozdáte deťom na začiatku hodiny. Na stenu alebo tabuľu si sami nalepíte veľký papier, na ktorý kreslí tréner alebo učiteľ.
Príbeh je jednoduchý. Vysvetlíte deťom, že ste sa celý rok plavili na spoločnej lodi a chceli by sme zistiť, aká sme boli posádka. Na papier každý môže napísať a nakresliť čo chce. Samozrejme sa nepodpisujeme, aby bola zachovaná anonymita. Nejde nám o to hľadať deti, ktoré nás majú radi, alebo na ktoré si chceme posvietiť. Ide nám o získanie vedomostí, na základe ktorých sa môžeme my ako tréneri alebo učitelia, zlepšiť vo svojej práci.
A kreslíme spolu…
1. Nakreslíme si trup lode. Ten predstavuje nás, čo sme chocili do triedy a do trupu lode napíšeme, aká si myslíme, že sme boli posádka.
2. Každá loď má stožiar s plachtou. Do plachty napíšeme, čo nás počas roka poháňalo vpred, čo nás nabíjalo energiou.
3. Loďka samozrejme pláve v mori. Nakreslíme si vodu a do nej napíšeme, v čom sme počas roka tak trošku plávali, čo nám nešlo tak ako by sme si predstavovali.
4. Počas letných dní sa občas spustí na mori búrka. Do obláčika napíšeme, čo nás na hodinách hnevalo, čo sa nám nepáčilo.
5. Našťastie, väčšina dní býva slnečná. Preto do slniečka napíšeme, s čím sme boli spokojný, čo sa nám páčilo.
Na záver kľudne necháme deti dopísať a dokresliť. Častokrát nás napadnú veci na záver, nie je dôvod sa ponáhľať. Deti svoje lodičky zozbierajú, položia vám ich na jednu kopu a máte krásnu, hodnotnú a hlavne úprimnú spätnú väzbu.
Aj takéto spätné väzby môžete získať…
Posádka bola – šibnutá, sebevražedná, nenormálna, hlučná, spolupracujúca, nebojácna, dobrý kapitán
Poháňalo ma – zvedavosť, energia, nové ťahy, túžba zdokonaľovať sa, baví ma hrať šach
Plával som – v otvoreniach, v sústredení, veľa chýb keď rýchlo ťahám, šach-mat dvomi vežami, v dvojťahových matoch
Vadilo mi – že sme sa neučili koncovky, menšie rozpory posádky, trápne poznámky, úlohy, že sme boli hluční
Páčilo sa mi – humor, super aktivity, veľa turnajov, našiel som si tu dvoch kamarátov
A aby sme nepodceňovali vek našich respondentov, tieto spätné väzby písali/kreslili deti prevažne z prvého stupňa základných škôl a vyzerali takto:
Držím vám palce, aby ste vždy získali čo najobsiažnejšie odpovede.
Michal Vrba, tréner a zakladateľ BŠA