Ako sa stať GURU online učiteľ

Chceli by ste online učiť/vzdelávať druhých? Ako na to? Kde začať a na čo si dať pozor? Kde hľadať inšpiráciu? Na tieto otázky nájdete odpovede v článku nižšie.

1. Výber platformy

Ako prvé je dôležité sa rozhodnúť. akú platformu na výučbu použijete. A tej sa následne držať a využívať jej potenciál. No a v prípade, že funkcie, ktoré hľadáte neposkytuje, vymeňte ju! Medzi tie najznámejšie patrí Skype, Zoom, Microsoft teams alebo Google teams. Hľadajte podľa funkcií, nie podľa „dizajnu“. Keď budete „naživo“ s deťmi, manažérmi, kolegami, pekný dizajn okienka nevyrieši vaše technické potiaže, no šikovná funkcia áno.

Na začiatku, presne jeden týždeň, som trénoval šach prostredníctvom Skype. Nakoľko trénujem skupiny od 5 do 50 ľudí, po prvých hodinách mi bolo jasné, že Skype je pre mňa výborný pri individuálnych hodinách, no pre skupinové musím hľadať iné riešenie.

V dávnej minulosti som robil jednu konferenciu cez Zoom. A tak som neváhal. Pozrel som si, aké možnosti poskytuje a vedel som, že je to to, čo hľadám. Pokiaľ sa nechcete obmedzovať a využívať možnosti naplno, odporúčam siahnuť po platenej verzii. Pri tréningoch s väčším počtom účastníkov mi pomáha hlavne:

a) registrácia; Stačí mail účastníka (nemusím ho mať medzi priateľmi na Skype a pod.) a jedným hromadným mailom pošlem link, na ktorom sa bude tréning vysielať

b) ovládanie funkcií; Nič človeka nepoteší viac, ako keď niekto z účastníkov zrazu z nenazdajky začne zdieľať svoju obrazovku, častokrát s úplnými nezmyslami. V ZOOMe je možnosť nastavenia a obmedzenia/vypnutia funkcií užívateľom ako napr.: zdieľanie ich obrazovky,  kreslenie/písanie poznámok na monitor, zmena prihlasovacieho mena (mal som aj prípady, že sa niekto svojvoľne premenoval na rôzne neslávne postavy z minulosti, zakázať/povoliť chat, vypnutie mikrofónov (s výberom možnosti opätovného zapnutia moderátorom alebo užívateľom) a ďalšie.

c) zdieľanie vybranej časti obrazovky; Predstavte si, že máte otvorený Word dokument. V hornej časti je zadanie, ktoré chcete aby užívatelia videli a v spodnej máte riešenie alebo svoje poznámky, ktoré ukázať nechcete, ale hodilo by sa vám ich mať na očiach. Pamätám si časy, keď som „nežiadúci“ obsah pri zdieľaní celej obrazovky prekrýval iným dokumentom a podobne. Tie časy sú už našťastie nenávratne preč a užívateľom zdieľam iba presne tú časť obrazovky, ktorú chcem aby videli.

d) pool/breakout rooms; Vaše hodiny môžu získať doslova 3D rozmer. Funkciou „pool“, alebo po slovensky „prieskum“, môžete vytvoriť jednoduchú anketu počas či na konci hodiny. Jej zazdieľaním získate rýchlu spätnú väzbu či odpovede od vašich poslucháčov. Výsledky s nimi môžete samozrejme zdieľať. „Breakout rooms“, alebo slovensky „Rozdelenie miestnosti“ je funkcia, keď chcete využiť skupinovú prácu. Rozdeľte vašu skupinu na istý čas do menších skupiniek. Každá sa zrazu ocitne v novej virtuálne učebni iba so spolužiakmi, ktorých vy vyberiete, alebo ich môže náhodne prideliť program. Medzi virtuálnymi skupinami/triedami sa samozrejme môžete preháňať ako pani riaditeľka po chodbe školy, ktorá iba nakukne do každej triedy a ide ďalej.

2. Testujte, aktivizujte, pýtajte sa

Keď niečo začínate, nikdy to nepôjde hneď ideálne, bez komplikácií či zádrheľov. Určite sa nevzdajte po prvom drobnom zaváhaní. Častokrát ako prezentujúci či moderátori máme predstavu o priebehu hodiny. A nie vždy je realita rovnaká. No drobné zaváhania si účastníci veľakrát ani nevšimnú a vás môžu škrieť. Stačí sa poučiť, no viac sa tým nezaťažovať. Je ideálna doba na skúšanie. Technické zlyhania vám budú užívateľmi odpustené. Každý chápe a sám má častokrát nedávnu skúsenosť, že pri začiatkoch online výučby sa také veci stanú. Vašou úlohou je poučiť sa a zlepšiť to, čo nefungovalo.

a) príprava; Keď tvrdíme, že príprava je 80% úspechu, pri online výučbe to platí dvojnásobne. Majte hodinu pripravenú k dokonalosti po obsahovej stránke a myslite aj na tú „socializačnú“. Na začiatku určite venujem aspoň 5 minút na to, aby sa deti medzi sebou pozdravili, napísali ako sa majú, čo robili, vyzvem ich aby povedali napríklad vtip (ideálne slušný; mal som aj druhú skúsenosť).

b) aktivizujte; Pri online hodinách chýba viac ako kedykoľvek predtým reč tela. Reč tela predstavuje aj 60% našej komunikácie, preto ju musíme nejakým spôsobom vykompenzovať. Všetko čo hovorím sa snažím vizualizovať. Keď poviem – pripravte si pero a papier na poznámky, v tej chvíli ich držím a ukazujem na kameru. Keď poviem, že strelec sa pohne na políčko c7, na monitore a objaví šípka, kade sa strelec pohne. Priebežne vyzývam účastníkov/deti, aby povedali svoje nápady, riešenia problému či témy. Snažte sa zapojiť každého. Aj keď sa „nehlási“.

Sú deti, ktoré sa hanbia, ktoré nevedia a pod. Úlohou je z môjho pohľadu vytvoriť im bezpečné a podporujúce prostredie. Keď sa niekoho spýtam „Aké riešenie by si teraz navrhol?“ a na druhej strane je ticho, je mi jasné, že zrejme ešte nevie. Spýtam sa ho, „Ešte premýšľaš?, Potreboval by si viacej času? Kľudne povedz aj nápad, s ktorým nie si si istý. Sme tu preto, aby sme sa naučili nové veci.“ a podobne. Keď niekto na druhú stranu povie svoj nápad či riešenie, a je to nesprávne, snažím sa postupovať nasledovne „Tento nápad je zaujímavý, poďme sa na neho spoločne pozrieť…, To je zaujímavé riešenie, napadlo ti aj prípadne ešte ďalšie?“

Na záver, keď prejdeme celou fázou od problému, hľadania jeho riešenia až po vyriešenie, spýtam sa ešte raz celej skupiny, či tomu všetci rozumeli, či je to zrozumiteľné. Nabádam deti, aby sa nebáli/nehanbili povedať, že im to nie je jasné. Táto metóda sa mi veľmi osvedčila. Častokrát deti tomu vlastne už porozumeli, len si niesú isté. Zároveň ostatní vidia, že opýtať sa, povedať pred ostatnými, že niečomu nerozumejú, nie je žiadna hanba, no práve naopak.

c) testujte/skúšajte; Máte výborný nápad, ako osviežiť hodinu novou aktivitou? Nikdy ste to neskúšali a máte obavu, ako to prebehne? Vyskúšajte to. Aj keď to nevyjde, účastníci ocenia vašu snahu, nápady, spoločne sa zabavíte a v ďalších hodínách nový nápad už používať nemusíte. Podarí sa? Potom máte v rukách nový spôsob trénovania/výučby. Čo môže byť viac?

d) pýtajte sa; Pýtajte sa sami seba, účastníkov, nezávislých pozorovateľov. Ako oni videli vašu hodinu. Ide o bolestivý, no nesmierne efektívny spôsob vášho raketového zlepšenia. Odhoďte ego, zabudnite na svoje akademické tituly. Pozvite si na hodinu vašich kolegov, príbuzných aby vám po skončení povedali, ako videli vašu hodinu oni. Pošlite vaším poslucháčom dotazník, dajte im hlasovať na konci hodiny, čo sa im na hodine páčilo, čo by zlepšili. Sami vyhľadávajte hodiny iných, požiadajte ich, či sa na nich môžete zúčastniť, aj keď sú úplne mimo váš odbor.

Metódy práce s poslucháčmi, ich zapojenie, aktivizácia, tieto pravdlá platia naprieč všetkými odvetviami, či ste učiteľ fyziky, alebo riaditeľ betonárne ktorý má poradu so zamestnancami. Nahrajte si vašu hodinu a pozrite sa spätne na seba očami účastníka. Čo by mohlo byť lepšie. Čo by mal ten prezentujúci spraviť inak, aby to bolo viac sexy, aby som po desiatich minútach nezaspával? Moje ego najviac utrpelo pri spätnej väzbe od rodičov, ktorí sledovali šachový tréning ich detí.

Nebolo týchto správ veľa, o to boli pre mňa ťažšie. Musel som sa nadýchnuť, pozrieť na správu nie očami seba a že sú tie riadky písané mne, ale že je to spätná väzba na hodinu, ktorá sa práve skončila. Za tieto správy som sa vždy poďakoval a stanovil si konkrétne kroky, ktoré zmením, spravím inak. Bol to môj najbolestivejší, no najväčší posun.

3. Pozor na míny

Aj keď máte všetko pripravené k dokonalosti, vykúšané, otestované, desiatky hodín praxe za sebou, vždy sa majte na pozore pred mínami. Sú to situácie, ktorým sa praxou dá predchádzať, ale nikdy ich úplne neovplyvníte. O to dôležitejšie je, ako zareagujete. Na tieto míny som nebol nikým upozornený a tak píšem iba svoju skúsenosť a ako som sa s nimi vysporiadal. Zvlášť ide o citlivú vec, pokiaľ sa venujete deťom a máte na vaších hodinách/trénigoch mládež.

a) rozvracači skupiny; Nie vždy má každý náladu. Je to jednoducho tak. No deti sú posadené pred obrazovku rodičmi a častokrát nemajú na výber. Pre vás to znamená, že celú skupinu budú napríklad spamovať do spoločného chatu iba tým, že napríklad podržia jedno písmenko minútu a potom stlačia enter. Diskusia sa tak zahltí nezmyslom a vy môžete hľadať, čo vám ostatní písali. Alebo na všetko povedia, že nevedia, alebo že ich to nebaví. Ideálne je doplnenie verbálneho prejavu znudenou tvárou na monitore.

To samozrejme vidia a počujú všetci ostatní, a čakajú, čo spravíte. Pre mňa je to signál, že to čo robím je pre toho na druhej strane nezaujímavé. Snažím sa preto „pridať“. Zároveň sa spýtam veľmi konkrétne „rozvracača“ – „Čomu konktrétne nerozumieš, keď hovoríš, že nevieš? Zdá sa mi, že si mal ťažký deň a si unavený, mýlim sa? Vidím, že ti funguje veľmi dobre klávesnica s písmenkom „j“. Vedel by si nám napísať tvoj nápad k problému, o ktorom rozprávame? Chápem, že to je pre teba asi ťažké (napr. učivo) a si navyše po celom dni unavený. Čo by si povedal na takú dohodu, že keď si sám sebe povieš trikrát, že ťa to nebaví, môžeš sa odpojiť a ísť si napríklad pospať? Súhlasíš, alebo máš iný návrh?“ Možností je samozrejme veľa. Mne záleží na každom jednom poslucháčovi a to že ho to v danej chvíli zrovna nebaví, môže byť dôsledok faktorov, o ktorých nemusíme vôbec vedieť.

b) nadávky; Určite niekto z vás by si neprial, aby sa na jeho hodinách objavovali nadávky, či už v písanej alebo verbálnej podobe. No stáva sa. Z môjho pohľadu ide o neprípustný akt a nie je ani tak dôležité, ako na to zareaguje skupina v konkrétnom čase, ale aby som tomu predišiel do budúcnosti. Stalo sa aj to. V takom prípade som jednoducho daného účastníka z hodiny odpojil, predtým som však tak, aby to bolo jasne zrozumiteľné a viditeľné povedal pred ostatnými: „Jožko, slovo, ktoré si napísal do chatu na moje hodiny nepatrí. Kľudne ho používaj medzi kamarátmi alebo doma, no pokiaľ chceš chodiť na tieto tréningy, tu také a podobné slová nepoužívame.

Preto ťa v tejto chvíli odpájam a poprosím ťa, aby sa mi po tréningu ozvali tvoji rodičia. Najbližšiu hodinu sa na teba budem tešiť a verím, že sa táto situácia nebude opakovať. Porozumel si mi, o čom som teraz hovoril? – Áno. Nateraz sa teda lúčime s Jožkom a my pokračujeme ďalej.“ Ak to vezmem čisto štatisticky, zo 100 online trénigov som takúto situáciu riešil dvakrát. Jednoducho, štatistika zrejme nepustí a vyskytne sa. Buďte pripravení, ako zareagujete. Som presvedčený, že prehliadaním by to viedlo iba k väčšej anarchii.

*Napriek mojím obavám z reakcie odpojených detí či ich rodičov, musím povedať, že efekt bol nielen účinný, no spomenuté deti začali naopak o to viac „makať“ a na ďalších tréningoch dokonca ísť príkladom ostatným!

Máte aj vy skúsenosť s mínami. Budem rád, keď mi o nich napíšete na sachovaakademia@gmail.com

4. Externé zdroje a inšpirácia

Možností, ktoré sa otvorili je neúrekom. Hľadajte skúsenosti a inšpiráciu u ďalších lektorov, spíkrov, učiteľov, trénerov. Proces učenia sa je nekonečná činnosť, preto vôbec nemajte strach, že aj po stovke hodín by ste už všetko vedeli. Nižšie pripájam zopár zaujímavých skúpín, platforiem, stránok, ktoré vám na ceste k dosiahnutiu onlajnového grálu môžu pomôcť.

Video
Tri rozdiely medzi SKYPE a ZOOM
Ak oorobiť skupnovú prácu

Facebook
Zavretá škola
Učím rád

Web
Ako sa učíme z domu
Lemoncoaching
Komenského Inštitút
Robert Čapek
Dávid Králik

Držím vám palce vo vašej práci, skúšajte, vymýšľajte, nie je sa čoho obávať. Zažijete veľa prekvapení, radostí, sklamaní ale hlavne sa naučíte nové veci.

Autor: Michal Vrba, zakladateľ Bratislavskej šachovej akadémia a Šachového obchodu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *